Selasa, 29 Januari 2013

tulisan 24 (teori organisasi umum)


Keutamaan Bijaksana dan mencegah diri dari Maksiat

Tiada akal seperti kebijaksanaan, dan tiada wara’ seperti mencegah diri dari maksiat, serta tiada keutamaan seperti akhlak yang baik.
(riwayat Ibnu Majah melalui Abu Dzarr r.a.)

Yang di maksud dengan istilah tabir ialah kebijaksanaan dalam berfikir. Dan yang di maksud s=dengan al kaff adlah mencegah diri dari perbuatan maksiat. Dan al hasab maksudnya ialah keutamaan yang bersifat muktasabah (dapat si peroleh dengan cara membiasakannya).
Makna hadis ini , akal yang paling utama ialah akal yang bijaksana dan tiada wara’ yang lebih utama dari menjauhkan diri dari hal-hal yang di haramkan oleh Allah , serta keutamaan  yang paling baik adalah akhlak yang mulia.
Keselarasan antara akal yang bijaksana, menjauhkan diri dari maksiat dan berakhlak baik adalah hanya yang utama , dengan begitu kita akan mendapatkan keselarasan hidup. Sebenarnya yang paling pokok adalah kita harus menggunakan akal yang bijaksana kita akan mampu bertindak secara benar dan adil, kita akan bisa membedakan mana yang benar dan mana yng salah, kita akan terhindar dari perbuatan maksiat  yang akan menjerumuskan kita kepada limbah dosa dan akn selalu berakhlak baik.
indah bukan konsepsi yang di tawarkan Nabi Muhammad S.A.W ?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar